Την προηγούμενη εβδομάδα, ο όμιλος δημοσιογραφίας του σχολείου μας πήρε συνέντευξη από μέλη της ομάδας ρομποτικής, η οποία λαμβάνει μέρος στον πανελλήνιο διαγωνισμό διαστημικής CanSat in Greece.  Οι εκπρόσωποι της ομάδας μας μίλησαν για τη δουλειά τους και τις προκλήσεις που έχουν αντιμετωπίσει.

Τι είναι ο διαγωνισμός CanSat;

Είναι ένας διαγωνισμός ρομποτικής στον οποίο αποφασίσαμε να πάρουμε και εμείς μέρος ως ομάδα. Συμμετέχουμε στον διαγωνισμό που διοργανώνεται στην Ελλάδα από τη SPIN – Space Innovation με το συντονισμό του ESERO GREECE και διεξάγεται στην Αθήνα. Όποια ομάδα κερδίσει, θα προκριθεί στον αντίστοιχο πανευρωπαϊκό διαγωνισμό. Ο στόχος κάθε ομάδας είναι να φτιάξει έναν μικρού μεγέθους δορυφόρο, περίπου στις διαστάσεις ενός κουτιού αναψυκτικού -για αυτό και ονομάστηκε Can Satellite-, ο οποίος θα εκτοξευτεί σε ύψος χιλίων μέτρων. Αυτός ο δορυφόρος πρέπει να εκπληρώσει μία συγκεκριμένη αποστολή, την οποία αποφασίζουμε εμείς. Με κάποιον τρόπο χρειάζεται να συμβάλλει στην ανθρωπότητα, για παράδειγμα να σχετίζεται με το περιβάλλον, τη γεωργία ή γενικά ό,τι μπορεί να σκεφτεί ο καθένας. Φέτος εμείς αποφασίσαμε το CanSat μας να χωρίζεται  σε δύο μέρη, όταν πέφτει,  τα οποία θα μαζεύουν πληροφορίες σε σχέση με το περιβάλλον του, ενώ πέφτει με ένα αλεξίπτωτο.  Αφού πέσει στο έδαφος θα μείνει εκεί πέρα για αρκετή ώρα έτσι ώστε να συλλέξει δεδομένα του περιβάλλοντος για ένα χρονικό διάστημα. Η ιδέα είναι πως ένας τέτοιος δορυφόρος, μικρού κόστους, μπορεί να αξιοποιηθεί στη μελέτη άλλων πλανητών.

Το λογότυπο της ομάδας CanSat

Πώς είναι οργανωμένη η ομάδα σας;

Κανονικά είμαστε χωρισμένοι σε υποομάδες και η κάθε υποομάδα ασχολείται με κάποιο τομέα, με κάτι συγκεκριμένο. Οι τομείς είναι «ηλεκτρολογικός σχεδιασμός», «μηχανολογικός σχεδιασμός», «προγραμματισμός», «τηλεμετρία- τα συστήματα επικοινωνίας και η μεταφορά των πληροφοριών-», «ανάλυση δεδομένων», «ανάκτηση – ομάδα που θα εντοπίσει και θα μαζέψει το CanSat αφού πέσει-» και «προώθηση». Στους τομείς που είναι οργανωμένη η ομάδα μας, υπάρχει ένα παιδί το οποίο δρα ως υπεύθυνο αυτού του τομέα, οργανώνει τα υπόλοιπα μέλη και είναι αυτό το οποίο θα παρουσιάσει στον διαγωνισμό την δουλειά του τομέα του. Βέβαια δεν ακολουθούμε και πολύ αυτή την τυπική ιεραρχία. Ο καθένας και η καθεμία βοηθάει όπως μπορεί, κάνει ό,τι χρειάζεται, απλά υπάρχει και ένας/μία που δίνει οδηγίες ενώ ταυτόχρονα ενημερώνει και τα άλλα μέλη σχετικά με το τι γίνεται στην ομάδα. Αρχηγός ολόκληρης της ομάδας δεν υπάρχει. Τις αποφάσεις τις παίρνουμε όλοι/όλες μαζί!

Ποιες είναι οι συναντήσεις σας και πως επικοινωνείτε;

Υπάρχουν κάποιες συναντήσεις που κάνουμε ηλεκτρονικά, αλλά κάποιες φορές συναντιόμαστε εντός σχολείου, όπου μαθαίνουμε τις δουλειές που έχει αναλάβει ο καθένας/η καθεμία και την πρόοδο που έχει σημειώσει. Όταν προκύψει κάποιο πολύ σημαντικό θέμα, μαζευόμαστε και στο εργαστήριο του σχολείου. Σε εβδομαδιαίες συναντήσεις ενημερώνει ο/η κάθε υπεύθυνος/η της ομάδας για το τι συμβαίνει, για την πρόοδο του τομέα του/της! ( Ο υπεύθυνος ορίζεται από τα μέλη της ομάδας, με βάση την εμπειρία που κατέχει.)

Ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο ενταχθήκατε στην ομάδα;

ΜΑΝ: Προσωπικά, είχα ακούσει για την ομάδα με το που μπήκα στο γυμνάσιο, όταν μας ενημέρωναν γενικά για τους ομίλους, όπου και γράφτηκα σε αυτόν της ρομποτικής. Με το που ήρθα στο λύκειο, μας ανέφερε η κ. Ματθέ ότι υπάρχουν πολλοί διαγωνισμοί, με το CanSat να έχει τη μεγαλύτερη δυσκολία. Είχε κάτι διαφορετικό, παραπάνω. Καθώς εμένα με έλκυε αυτό το «κάτι παραπάνω», μου άρεσε η ιδέα τους σχεδιασμού του δορυφόρου, ιδίως το κομμάτι με το αλεξίπτωτο. Από μικρός μου άρεσε η ιδέα της ρομποτικής. Στο γυμνάσιο είχα την ευκαιρία να ασχοληθώ με τον προγραμματισμό, αλλά ποτέ με κάτι αντίστοιχης κλίμακας. Έμαθα από τα υπόλοιπα παιδιά, με βοήθησαν πολύ.

ΜΑΡ: Ναι, και εγώ κάπως έτσι. Συμμετείχα στον όμιλο ρομποτικής, αλλά ποτέ δεν είχα εμπειρία πάνω στον συγκεκριμένο τομέα. ‘Ήρθα εδώ για να μάθω. Κάποιοι που είχαν την εμπειρία του διαγωνισμού, και η κ. Ματθέ με προσέγγισαν, από πέρυσι μάλιστα. Η αλήθεια είναι πως τρόμαξα με την αυξημένη δυσκολία, το επίπεδο οργάνωσης που απαιτούσε αλλά και την ευθύνη που συνεπάγονταν. Φέτος που το συζήτησα περισσότερο με κάποιους συμμετέχοντες, σκέφτηκα να προσπαθήσω να ενταχθώ στην ομάδα, να αποκτήσω την εμπειρία του CanSat, η οποία φαίνονταν πολύ ενδιαφέρουσα. Ήθελα να μάθω καινούργια πράγματα για την ρομποτική, τον σχεδιασμό και γενικότερα για όλους τους προαναφερόμενους τομείς του Κάνσατ.

ΓΙΑΝ: Εμένα από παιδί μου άρεσε η πληροφορική, ήταν αυτό που ήθελα να κάνω. Πάντα είχα πρόσβαση σε υπολογιστή και  μου άρεσαν και κάποια project που σχετίζονται με την  πληροφορική. Ένας από τους λόγους που ήρθα στην Ευαγγελική ήταν οι όμιλοί της, ιδίως της ρομποτικής. Τα παιδιά που ήταν ήδη στην ομάδα μάς παρουσίασαν το έργο τους πέρσι, μας μίλησαν γενικά για το CanSat αλλά και για άλλους διαγωνισμούς. Συμμετείχα στην ομάδα ρομποτικής και στην ομάδα CanSat,  όπου εγώ ασχολήθηκα με την τηλεμετρία. Ταιριάζει στα ενδιαφέροντά μου, στις ασχολίες του ελεύθερου χρόνου μου αφού συνδυάζει και απασχόληση με λογισμικό αλλά και υλικό μέσω του σχεδιασμού της κεραίας. Φέτος, κυρίως δουλεύω στο ηλεκτρολογικό, όπου κάνω τον ηλεκτρολογικό σχεδιασμό του CanSat σε συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη. Γενικά είναι ένας διαγωνισμός που απαιτεί τη συνεργασία της ομάδας, γεγονός που μου τράβηξε την προσοχή αφού θα γνώριζα και νέους ανθρώπους σε αυτό το σχολείο.  

Πώς σας έχει ωφελήσει η προετοιμασία για τον διαγωνισμό;

Είναι μία εμπειρία, αποκτάς πρακτικές γνώσεις που μπορείς να εφαρμόσεις. Πολλοί από τους/τις παλιούς/ες συμμετέχοντες/ουσες ανακάλυψαν κατά πόσο τους ενδιαφέρει αυτός ο τομέας, και το συνέχισαν στις σπουδές τους. Οι νέες γνώσεις και μόνο σου δίνουν ένα bonus, κάτι αντίστοιχο δεν θα συναντήσεις εύκολα στο σχολείο υπό κανονικές συνθήκες. Εξίσου σημαντική είναι  η εμπειρία του να δουλεύεις σε μία ομάδα για να υλοποιήσεις κάποιο project! Οι περισσότεροι θα χρειαστεί να κάνουμε κάτι αντίστοιχο στο μέλλον.

Ποια είναι η στήριξη που λάβατε από το σχολείο;

Κάποιοι/κάποιες καθηγητές/καθηγήτριες μάς στηρίζουν στο να βρούμε λύσεις σε κάποια προβλήματα που προκύπτουν. Γενικά, στο να είμαστε βέβαιοι ότι η εργασία μας πληροί ορισμένες προϋποθέσεις και είναι ασφαλής.  Την δουλειά προφανώς δεν την κάνουν εκείνοι, είναι αναμφίβολα των μαθητών/μαθητριών.   Ο ρόλος τους είναι καθαρά υποστηρικτικός. Σε δύσκολες περιπτώσεις μας λένε τη γνώμη τους ώστε να οδηγηθούμε μόνοι μας στην λύση! Ταυτόχρονα, έχουμε λάβει κάποιες δωρεές από εταιρείες. Το υπόλοιπο  μέρος των εσόδων μας προήλθε και από το μπαζάρ που διοργανώσαμε εντός του σχολείου. Τα χρήματα που κερδίσαμε μέσω αυτού χρησιμοποιήθηκαν τα μισά για την υλοποίηση του project μας και τα άλλα μισά ως δωρεά σε φιλανθρωπικούς σκοπούς μέσω του Συλλόγου Αποφοίτων της Ευαγγελικής.  Γενικά η στήριξη που λάβαμε από την κοινότητα –γονείς και μαθητές/μαθήτριες-  αλλά και από κάποιους χορηγούς είναι απίστευτη, χωρίς αυτούς τους ανθρώπους δεν θα τα καταφέρναμε ποτέ.

Ποια είναι τα σχέδιά σας μετά την εκτόξευση;

Η διαδικασία διαρκεί τέσσερις μέρες, την δεύτερη εκτοξεύεται. Μετά, έχοντας μαζέψει τα δεδομένα, δημιουργούμε και πραγματοποιούμε μία παρουσίαση. Η βαθμολογία μας άλλωστε εξαρτάται και από αυτή, εκτός από άλλους παράγοντες. Ελπίζουμε να τα πάμε καλά και να συνεχίσουμε και στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό.  Στην περίπτωσή μας, θέλουμε να αποκαταστήσουμε την αξιοπρέπειά μας! (H ομάδα «Phoenix» της Ευαγγελικής Σχολής, είχε κάποιες δυσκολίες όταν το CanSat της κάηκε και τις δύο φορές πριν την εκτόξευση!) Φέτος όμως αλλάξαμε όνομα, είμαστε οι «Asterius»!

Πώς νιώθετε τώρα;

Έχουμε λίγο άγχος για το μέλλον! Θέλουμε ο κόπος μας να αποδώσει κάπου, να έχει ένα αποτέλεσμα και συγκεκριμένα να λειτουργήσει το CanSat μας! Ανυπομονούμε να δούμε πού θα καταλήξει όλο αυτό που κάνουμε, αν θα αποτελέσει κάτι χρήσιμο.  Αν και μόνο και μόνο που συμμετέχουμε στην ομάδα, χαρούμενοι/χαρούμενες είμαστε! Γνωρίσαμε τόσα καινούργια άτομα, αποκτήσαμε τόσες καινούργιες γνώσεις. Προφανώς βέβαια ελπίζουμε να τα καταφέρουμε, να αξιωθεί ο κόπος μας!

Εβελίνα Γιαννοπούλου, Κατερίνα Λιάγκα