Το μορμολύκειο των μαθητών

Το σύστημα των Πανελληνίων είναι ένα εξεταστικό σύστημα που χρησιμοποιείται στην Ελλάδα για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Στηρίζεται στον υπολογισμό βαθμού με βάση την ομάδα προσανατολισμού που επιλέγει ο κάθε μαθητής. Διακρίνεται σε 4 πεδία: Ανθρωπιστικών Σπουδών ,Θετικών Σπουδών, Υγείας και Οικονομίας και Πληροφορικής. Οι εξετάσεις λαμβάνουν χώρα στο τέλος της σχολικής χρονιάς της Γ’ Λυκείου και οι μαθητές δοκιμάζονται σε 4 μαθήματα. Αποτελεί άραγε αυτό ορθό κριτήριο για την εισαγωγή των παιδιών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση;

Η προετοιμασία ξεκινά από την δεύτερη τάξη του λυκείου ,έχοντας ως προϋπόθεση την πλήρη παρακολούθηση των μαθημάτων τα προηγούμενα χρόνια. Όμως, ένας μαθητής δεν μπορεί να αρκεστεί στην παροχή γνώσεων από τη δημόσια εκπαίδευση. Αναγκάζεται ,λοιπόν, να καταφύγει σε πολυδάπανες λύσεις, επιβαρυντικές συνήθως για μια μέση οικογένεια. Η πλειονότητα της χώρας επιλέγει, χωρίς να έχει άλλη επιλογή, δομές όπως τα φροντιστήρια ή τα ιδιαίτερα μαθήματα, με σκοπό την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος ,φαινόμενο που παρατηρείται και σε οικογένειες με μειωμένα εισοδήματα. Όπως προαναφέρθηκε, αυτό αποτελεί απότοκο της ελλιπούς εκπαίδευσης. Έτσι, ο μαθητής παύει πια να θεωρεί το σχολείο πηγή γνώσης και του δημιουργείται ένα αίσθημα αποστροφής προς εκείνο. Πιστεύει πως δεν λαμβάνει πια κάτι ωφέλιμο από το σχολείο, αλλά αυτό αποτελεί τίποτα άλλο παρά ένα τροχοπέδη προς την επιτυχία του. Η ολοκληρωτική στροφή του προς την ιδιωτική εκπαίδευση τον καθιστά προσηλωμένο μόνο προς τα 4 εξεταζόμενα μαθήματα , αδιαφορώντας πλήρως για τα υπόλοιπα. Ο νέος δεν τροφοδοτεί πια την γενικότερη καλλιέργειά του, αλλά έχει ως απώτατο σκοπό την εισαγωγή του στο πανεπιστήμιο.

Ένα από τα κυριότερα εμπόδια που δύναται να συναντήσει στην πορεία του είναι η ψυχολογία του. Οι πανελλήνιες αποτελούν μια εξαιρετικά ψυχοφθόρο διαδικασία, εξαιτίας της υπέρογκης ύλης που πρέπει να καλύψει, προκειμένου να συμμετάσχει πετυχημένα στις εξετάσεις. Το άτομο παράλληλα έρχεται αντιμέτωπο με την κοινωνική πίεση, αφού η κυρίαρχη άποψη που επικρατεί διαχρονικά, τοποθετεί τις πανελλήνιες στο επίκεντρο της ζωής των νέων. Με αυτό τον τρόπο, διαταράσσεται τόσο η ψυχική, όσο και η σωματική τους υγεία. Ούσες μαθήτριες της Β’ Λυκείου μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι πρόκειται για μια ιδιαίτερα αγχώδη περίοδο με σοβαρό αντίκτυπο στη ψυχοσύνθεσή μας. Μάλιστα συχνά είναι τα περιστατικά κρίσεων πανικού , αϋπνιών αλλά και αυτοκαταστροφικών τάσεων. Αυτό δεν περιορίζεται μόνο στο διάστημα πριν διεξαχθούν οι εξετάσεις, αλλά αφορά και την πιθανή τους αποτυχία με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων .Πολλές είναι εκείνες οι φορές που οι μαθητές αδυνατούν να συνεχίσουν και οδηγούνται στην παραίτηση τους , αναιρώντας κάθε προσπάθεια που έχουν καταβάλλει μέχρι τότε. Η σκέψη της αξιολόγησής τους μέσα από ένα τρίωρο διαγώνισμα μπορεί να αποβεί μοιραία για την απόδοσή τους τη στιγμή εκείνη. Για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις , λίγος είναι ο χρόνος ξεκούρασης έως και ελάχιστος , καθώς και πολύ συχνή μπορεί να είναι και η κατανάλωση καφεΐνης για να μείνουν ξύπνιοι .Βρίσκουν ,ακόμη ,καταφύγιο στο φαγητό, γεγονός που μπορεί να καταστεί βλαβερό για την υγεία τους.

Ας σκεφτούμε λοιπόν: Θέλουμε άραγε να είμαστε η συνέχεια αυτού του φαύλου κύκλου; Ή μήπως πρέπει να σπάσουμε το μοτίβο και να συμβάλλουμε στη δημιουργία ενός πιο δίκαιου και αμερόληπτου συστήματος;

Τάνια Καρρά – Αθηνά Κανταρτζή